Historie létání balónů a vzducholodí
Založení Československého balonového svazu
6.1.1990 Morava
6.ledna 1990 byl v Brně založen Československý balonový svaz. Prvním prezidentem se stal Dalibor Adámek.
Balon Svazarm
14.9.1978 Čechy
V Táboře vzlétl první moderní horkovzdušný balon OK 8006 "Svazarm" o objemu 2190m3, dovezený pro Balonklub Praha od fy.Cameron Anglie.
Křest prvního balonu
23.6.1968 Čechy
Členům Balonklubu Praha se podařilo postavit dle polské dokumentace plynový balon OK 7000 o objemu 2200m3. Ten byl slavnostně pokřtěn názvem "Praga68" 23.června 1968 na Letenské pláni v Praze za účasti generála Nobileho, akademika F.Běhounka, primátora Černého a dalších.
Založení Balonklubu Praha
8.12.1965 Čechy
Skupinkou nadčenců byl v Modrém salonku v Savarenu založen Balonklub Praha, první poválečný balonový klub. Prvním předsedou se stal Ivo Vodseďálek.
Počátek moderní montgolfiery
22.10.1960 USA
Dne 22.10.(10.10.) 1960 provedl Ed Yost první vzlet moderní montgolfiery v Bruning, stát Nebraska. Vyvinul moderní látku (nylon pokrytý polyuretanem) a moderní hořák spalující propan. Měla objem 30 000 cu ft.
Seskok z balonu padákem
16.08.1960 USA
Kapitán US Air Force Joseph W.Kittinger seskočil ve skafandru padákem ze stratosférického balónu letícího ve výšce 31 341 m
Graf Zeppelin přistál
13.8.1939 Čechy
13. srpna na letišti v Chebu (na zabraném čs. území) přistála vzducholoď L.Z.130 "Graf Zeppelin II".
Poslední Zeppelin
14.9.1938 Německo
První zkušební let další německé vzducholodi L.Z.130 "Graf Zeppelin II", sesterské vzducholodi L.Z.129 "Hindenburg". Byla to poslední vzducholoď postavená do 2.sv.války.
Montgolfiera v Ruzyni
5.8.1937 Čechy
Pan Josef Emmer z Vídně se vznesl s montgolfierou vybavenou moderním lihovým hořákem v Ruzyni. V koši balonu byl ještě pan Macek a slečna Karásková. Po hodině přistáli v Mořině u Karlštějna.
Balon Marek Emmer II
29.5.1937 Čechy
První plavba moderního horkovzdušného balonu na našem území proběhla koncem května 1937 ve vojenském
prostoru u Příbrami za účasti Bořivoje Drtiny. Rakouští konstruktéři Josef Emmer a Bruno Marek, kteří sami ještě neměli pilotní průkazy, přivezli k balonu o objemu 2600m3 moderní lihový hořák. Přistání proběhlo po 47minutách letu již za tmy. S tímto horkovzdušným balonem bylo podniknuto nad naším územím ještě dalších deset zkušebních plaveb.
Katastrofa vzducholodi
6.5.1937 USA
V Lakehurstu nedaleko New Yorku při přistávacím manévru shořela německá vzducholoď L.Z.129 "Hindenburg". Zahynulo 14 cestujících a 22 členů posádky. Dalších 63 účastníků tohoto letu přes Atlantik vyvázlo životem.
Balon na Ostravsku
5.4.1936 Morava
Německý balón přistál na Ostravsku v Československu. Posádka byla zadržena pro podezření ze špionáže.
Mezinárodní rekord
11.11.1935 USA
Po havárii Exploreru I. (26.7.1933) byl balon Explorer II. o objemu 85 000m3 naplněn heliem. Posádka O.A.Anderson a A.W.Stevens při tomto letu z Rapid City v Jižní Dakotě vytvořila světový rekord. Během 6hodin vystoupali do výšky 22 100m.
Havárie stratostatu
30.1.1934 Rusko
Ruský stratostat o objemu 25 000m3 vystoupal s posádkou P.F.Fedosejenkem, A.B.Vassenkem a I.D.Usyskinem až do výše 22 000m. Při sestupu jim bohužel došla přítěž, která balon brzdila. Obal se roztrhl a gondola se roztříštila o zem.
Další národní rekord
1.6.1933 Čechy
Mjr.František Ježíšek vytvořil čs. národní rekord ve výšce pro volné balony V.kategorie (objem 1601-2200m3). Vystoupal s ním až do výše 2 759m.
Stratosférický let
27.5.1931 Německo
Profesor Piccard s P.Kipferem uskutečnili první výstup do stratosféry se speciálním balonem o objemu 14 000m3 (výrobce A.Ridinger v Augsburgu). Posádka byla uzavřena v kovové gondole o průměru 210cm. Přes řadu technických potíží dosáhli výšky 15 780m. Vzlet v Augsburgu, přistání po 16hodinách v Tyrolských Alpách na ledovci.
Vzducholoď L.Z.127 nad Prahou
1930 srpen Čechy
Německá vzducholoď L.Z.127 "Graf Zeppelin" přelétá nad Prahou.
Národní rekord
15.3.1929 Čechy
15. března 1929 se podařilo vytvořit národní rekord pro volné balony v kategorii V.(objem 1601-2200m3). mjr (Dimitrij) František Budík dosáhl během času (výdrže) 4:10hod. letu do vzdálenosti 148,25km. Za svůj výkon byl povýšen do hodnosti podplukovníka.
Vzducholoď Italia nad Československem
15.4.1928 Morava
Dne 15.dubna 1928 přeletěla vzducholoď Italia přes Československo při cestě na severní pól. Bojovala při tom s velmi špatným počasím. V 16:05h nad Brnem, v 17:05h nad Třebářovem a dále již letěla v hustých mracích za bouřky s krupobitím. Československo opustila v prostoru Králíky. Velitelem byl Umberto Nobile a jedním ze členů posádky byl i český akademik František Běhounek. Vzducholoď havarovala v polárních pustinách, ale většina členů posádky byla zachráněna.
Účast na závodech v cizině
11.09.1927 Německo
V saském Schwarzenbergu se 11.září 1927 konala soutěž balonů na vzdálenost. Zůčastnil se ho také Dr.Rudolf Rumples s československým balonem Assmann o objemu 600m3. Letěli celkem 2hod 52min směrem na Konigstein a uletěli 104km.
První soutěž v Čechách
11.6.1927 Čechy
V průběhu IV.mezinárodní letecké výstavy v Praze se konala i 1.mezinárodní soutěž volných balonů. Na Letenské pláni se plnilo 8 balonů - jeden belgický, dva francouzské, dva německé, dva polské a jeden čs.balon s posádkou pplk.Churý a Dr.Rumples. Soutěž na přistání k vyznačenému cíli (polní cvičiště u Boleslavi) probíhala za velmi špatného počasí a vyhrála jej československá posádka s balonem "ing.Finger".
Balon Aeroklubu republiky Československé
28.05.1927 Čechy
Dne 28.5.1927 byla uspořádána plavba prvním balonem Aeroklubu republiky Československé. K volné plavbě se balon vznesl z Letenské pláně s podplukovníkem Kazimírem Churým a Dr.Rudolfem Rumplesem. Tato první civilní balonová plavba skončila po 3 hodinách a 50 minutách letu klidným přistáním u rybníka Jivák u Loučně (46km). Balon byl vybaven košem Bitterfeld III.
Překonání Atlantického oceánu
2.6.1919 Anglie
Ráno 2.června 1919 na základně East Fortune ve Skotsku dal velitel major G.H.Scott anglické vzducholodi R.34 s třiceti muži posádky rozkaz ke startu na západ do Ameriky. Po 108 hodinách letu zakroužili nad letištěm Hazelhurst, kde je však nečekali. Major Pritchard seskočil padákem a organizoval vlastní přistání. Vzducholoď se úspěšně vrátila do Anglie 9.července 1919
Balon Schicht
6.2.1914 Čechy
V Ústí nad Labem vzlétl balon "Schicht" s osádkou Merck, pí. Peterová, sl. Arnoldová a po sedmi hodinách přistál u Arnsdorfu na německé straně Krkonoš.
Dopravní a poštovní let
9.11.1913 Čechy
Dne 9. listopadu 1913 se uskutečnil první dopravní let za úplatu v Čechách a první poštovní let v Čechách - vzducholoď Zeppelin Sachsen společnosti DELAG vzlétla v Lehnici ve Slezsku a přes Liberec a Jabloné v Podještědí (Německé Jablonné) dolétla do Nového Boru (Haida), kde přistála, přijala na palubu poštu a cestující a odlétla do Drážďan.
Markéta Baumgartová
27.7.1913 Čechy
Návštěvníci pražské Stromovky mohli vidět balon při košíkářské výstavě 27.července 1913. Markéta Baumgartová jako pilotka ladně seděla na hrazdě upevněné pod balonem. Vzlétla, ale krátce po startu byla zanesena do stromů, kde beznadějně uvízla.
Victor Franz Hess
7.8.1912 Čechy
Nad Ústí nad Labem se vznesl balón "Bohmen" zapůjčený teplickým vzduchoplaveckým spolkem, o objemu 1680m3 a naplněný vodíkem z místního Spolku pro chemickou a hutní výrobu. V jeho gondole 29letý asistent vídeňské university Dr.Victor Franz Hess, pilot Hauptmann Hoffory a meteorolog Dr.Wolf. Hess pátral po stopách pozemské radioaktivity. Ani rostoucí nevolnost ve výšce 5350m nedonutila vědce přerušit let dříve, než bylo vše jasné. Právě tento poslední nejvyšší let Hesse definitivně utvrdil. Balon přistál 50km od Berlína.
1.pokus o překonání Atlantiku
15.10.1910 USA
Walter Wellman, novinář, nechal v Godardových dílnách postavit dle svých nákresů poloztuženou vzducholoď America(1906). Po neúspěšných pokusech doletět do Arktidy se rozhodl s Melvinem Vanimanem přeletět Atlantický oceán. Po menších úpravách vzducholodi vyrazili 15.řijna 1910 z Atlantic City v New Jersey. Bohužel se pohybují pomalu, začal i unikat plyn a nakonec se i zadřel motor. Nepřeje ani počasí. Po 70 hodinách a vzdálenosti 2000km různými směry je zachránil anglický poštovní parník Trent. America zbavená přítěže ještě jednou vzlétla a zmizela navždy.
Zalétání vzducholodi L.Z.7
19.6.1910 Německo
Ve Friedrichshafenu u Bodamského jezera byla zalétána vzducholoď L.Z.7 "Deutschland". O několik dní později 28.6. již byla zahájena první hromadná doprava osob. V komfortní kabině cestujících sedělo 23 pasažerů v pohodlných proutěných křeslech.
4.ročník soutěže o pohár Gordon Bennetta
3.10.1909 Švýcarsko
4.ročníku soutěže plynových balonů o pohár Gordon Bennetta, který se konal v Curychu, se zůčastnilo 17 balonů z 8 zemí. Zvítězila americká posádka Edgar W.Mix s André Rousselem na balonu America II. Proletěli okolo Prahy, přistáli po 35hodinách v Gustovu nedaleko Waršavy a ulétli vzdálenost 1121 km. Na území Čech, Moravy a Slezka přistálo 9 soutěžících balonů.
Upoutané balony
11.9.1909 Morava
U Velkého Meziříčí skončily císařské manévry, při nichž byly použity upoutané balony.
Poslední let F.Hůlky
27.9.1908 Čechy
Teprve na konci jubilejní výstavy 1908 byly vykonány 4 vzlety balonu Praha s kapitánem F.Hůlkou. První vzlet 27.9. byl ukončen po hodině a půl u Poděbrad. Poslední o tři týdny později podnikl F.Hůlka společně s ing.G.Fingrem na závěr jubilejní výstavy.
Počátek anglických vzducholodí
5.10.1907 Anglie
Po třech letech vývoje se 5.10.1907 dokončila v továrně Balloon Factory ve Farnborough 1. anglická vzducholoď o objemu 1140 m3 s názvem "Nulli Secundus"(nikdy druhý). Konstruovat ji pomáhal také Samuel F.Cody jinak Buffalo Bill. Vzducholoď si to zamířila rychlostí 30km/hod do Londýna, kde zakroužila okolo katedrály sv.Pavla.
Francouzský balon u Bečova
05.06.1907 Morava
U Bečova přistáli s balonem bratři Maurice a Henry Farmanové, slavní francouzští konstruktéři, vzduchoplavci a aviatici.
První vzduchoplavecké závody
30.9.1906 Francie
První soutěž balonů se konala v tuillerijských zahradách v Paříži pod názvem Gordon Bennetův pohár. Zúčastnilo se ho 16 balonů z 6 států. Zvítězil američan Frank P.Lahm s balonem "Unites states".
Balon Praha
25.9.1904 Čechy
V roce 1904 si zakoupil F.Hůlka nový balon "Praha" z dílny L.Gogarda v Paříži. Balon měl objem 1000m3 a unesl 2 až 3 osoby. První vzlet provedl F.Hůlka a jeho žena A.Hůlková 25.září z Prahy a doletěli až do Velvar.
Z Vídně do Prahy
04.09.1903 Čechy
Z Vídně do Prahy letěli s balonem "Wien" posádka poručíci Galle, Hittl a Hraše. Ve Vídni startovali ve čtyři ráno
a v Praze přistáli v 11hod u cihelny Šmukýřka.
Vzduchoplavecký klub
31.8.1903 Čechy
V roce 1903 z iniciativy Antonína Lipana byl založen Vzduchoplavecký klub, který zakoupil balon od ruského vzduchoplavce Vilova. Tento balon podnikl svůj první let pod vedením p.Wandase 31.srpna. Další dva vzlety se uskutečnili 7.a8.září pod vedením A.Lipana. Klub se rozešel v roce 1905.
Lebaudy vzducholoď
13.11.1902 Francie
Paul a Pierre Lebaudyové postavili vzducholoď s tuhým kýlem dle návrhu ing.Henri Julliota. Kýl nesl gondolu s motorem o výkonu cca 30kW a kormidla. 60 metrů dlouhá vzducholoď s názvem La Jaune byla připravena 13.listopadu 1902. První zkouška dopadla dobře. Po menších úpravách dokázala v létě 1903 uletět 100km průměrnou rychlostí 35km/hod. Stala se předlohou pro mnoho dalších poloztužených vzducholodí.
První balon v Děčíně
07.09.1902 Čechy
Dne 7.září 1902 odstartoval v Děčíně (Tetschen) poprvé plynový balon. Vzlet se konal u příležitosti Německé živnostenské a průmyslové výstavy. Dokonce k tomuto letu byla vydána poštovní balonová nálepka v šesti barvách.
Oblet Eiffelovy věže
12.10.1901 Francie
Brazilec Albert Santos-Dumont obletěl po sérii nepříjemných nehod Eiffelovu věž v Paříži vzducholodí No.6 a vyhrál tak 100 000 franků ceny Henri Deutsche de la Meurthe.
Vzlet vzducholodi L.Z.1
2.7.1900 Německo
2.července 1900 byla na břehu Bodamského jezera ke vzletu připravena tuhá vzducholoď L.Z.1, která neměla ve světě obdoby. Uvnitř doutníkovitého tělesa o délce 128m a průměru 11,7m ukrývala 17 balonetů o objemu 11 300 m3 svítiplynu. Zkonstruoval ji hrabě Ferdinand von Zeppelin.
Celokovová vzducholoď
3.11.1897 Německo
David Schwarz zemřel již na jaře 1897, kdy jeho celokovová vzducholoď v hangaru nedaleko Berlína byla již hodně rozestavěná. Kostru tvořily hliníkové nosníky a potahem byl hliníkový plech nebo lépe folie. Měla tvar jakési střely, byla 47m dlouhá, průměr 14m a objem více než 3500m3 a poháněná motorem Daimler o výkonu cca 9kW. Při vzletu 3.listopadu 1897 však strojník Ernest Jagels, který vzducholoď dostavěl a také i řídil, pravděpodobně nezvládl řízení a se vzducholodí havaroval tak, že se celá konstrukce roztříštila.
Andrého výprava
11.7.1897 Švédsko
Polárnici Salomon August Andreé, Nils Strindberg a Knud Fraenkel, uskutečnili první vědeckou výpravu vzduchem, s balónem "Orel - Oernen" startujícim ze Špicberk k Severnímu pólu. Denník, materiál a pozůstatky členů výpravy byly náhodně objevené po 33 letech 800 km od místa vzletu na Bílém ostrově.
Císařské manévry
4.9.1894 Čechy
Na závěr císařských manévrů u jihočeské Kaplice uskutečnili npor. Dvořák a por. Kožešník čtyřhodinovou volnou plavbu balonem z Netřebilic do Pořešína. Balon měl objem 1000m3 a byl naplněn svítiplynem v českobudějovické plynárně.
Čeští vojenští vzduchoplavci
1.7.1894 Rakousko-Uhersko
V roce 1894 zakoupila R-U armáda další vojenský balon. Do čtyřměsíčního výcviku od 1.července 1894 byli zařazení také Zdeněk Dvořák a František Kožešník. Stali se tak prvními českými vojenskými vzduchoplavci.
Balon z Berlína
17.2.1894 Čechy
Do Čech připlul balon z Berlína řízen poručíkem Grossem. Přeletěl nad Dobrovicí u Bechyně a pak přistál severně od Českých Budějovic.
Vzduchotechnický spolek ve Vídni
začátel prosince 1893 Rakousko-Uhersko
Vzduchotechnický spolek (Flugtechnische Verein) ve Vídni postavil balon "Ferdinand Carl" o objemu 1300m3. Pod vedením Hermana Hoernese vzlétl začátkem prosince 1893 se dvěma vědci - doktorem Margulesem a doktorem Jaegerem. Letěli přes Znojmo až k Čáslavi. Za tři hodiny letu zdolali 280km.
Mistrovská zkouška Hůlky a Wandase
8.10.1893 Čechy
Nejprve Surcouf podnikl s Wandasem a Hůlkou celkem 10 "výcvikových" letů. Teprve 8.řijna vykonal Hůlka s Wandasem samostanou plavbu. Trvala 30 minut, vystoupali do výšky 600m a přistáli bez úrazu u Kopaniny. Takto přestáli zdárně "mistrovskou" zkoušku a mohli sami pořádat volné lety.
Balon Ressel
31.8.1893 Čechy
V roce 1893 byl zakoupen na popud Aeronautické společnosti v Paříži balon "Ressel". Také byl povolán nanovo E.Surcouf, aby vyučil některé členy v řízení volného balonu. A tak dnem 31.srpna zahájila Česká společnost aeronautická své vlastní plavby vzduchem z arény na výstavišti.
Vojenská vzduchoplavecká škola
20.08.1893 Rakousko-Uhersko
Dne 20.srpna 1893 zahájila ve Vídni činnost vojenská vzduchoplavecká škola, založená Ministerstvem války. Úkolem a cílem bylo udržovat a rozvíjet vzduchoplavecké znalosti důstojníků. Do areálu vojenského cvičiště, kde působila, byla zavedena 2 potrubí pro plnění balónů a postavil se i hangár z oceli a cihel 15x15m o výšce 17m. Z počátku vlastnila jedinný balon zakoupený v Berlíně.
Česká společnost aeronautická
19.4.1892 Čechy
19.dubna byla založena Česká společnost aeronautická a schváleny její stanovy. Předsedou se stal K.V.Zenger. Členy této společnosti byli dále dr.F.O.Vaněk, ing.Finger, F.Hůlka, F.Wandas, A.Lipan, R.Kovář a další. Účelem aeronautické společnosti byl rozvoj a pěstování vzduchoplavby. Společnost se rozpadla v roce 1900.
Z Prahy k Baltickému moři
20.10.1891 Čechy
Těsně po skončení Jubilejní výstavy L.Godard pozval ještě p.Josefa R.Vilímka, pražského nakladatele, Josefa Novotného a Vilmu Novotnou na poslední noční plavbu balonem Viktor Hugo. Po nádherném 10hodinovém letu přistáli nedaleko pobřeží Baltického moře.
Eugéne Taupin
30.9.1891 Čechy
Do Prahy přijel v tu dobu ještě třetí francouzský vzduchoplavec Eugéne Taupin, který se spustil dvakráte z balonu padákem z výšky asi 800m. Padák i se vzduchoplavcem visely na laně pod balonem. Teprve když balon začal klesat a padák se otevřel, mohli přeříznout poutací lano.
Louis Godard
13.8.1891 Čechy
Louis Godard přivezl do Prahy velký balon "Viktor Hugo" o objemu 1258m3. První plavbu vykonal 13.srpna společně se Surcoufem. Vzdálenost 105km z balonové areény až skoro do Pardubic překonali za 1:15hod. S balonem "Viktor Hugo" i s malým balonem "Car" p.Surcoufa provedli potom celkem 35 volných vzduchoplaveb.
Eduard Surcouf
23.7.1891 Čechy
Na opětovné pozvání výstavního výboru podnikl francouzský vzduchoplavec Eduard Surcouf svůj první volný let balónem "Car" v Praze 23.července. Naplnil balon o objemu cca 400m3 svítiplynem v balonové aréně na výstavišti, což stačilo na vyzvednutí Surcoufa do výše 2000m. Přistál na louce blízko hostince Na zelené lišce na Pankráci. Do 9.srpna vykonal ještě další 4 plavby.
Zkáza balonu Kysibelka
16.6.1891 Čechy
První volná plavba balonu Kysibelka byla stanovena na 16.června. V koši byl dobrovolník Vilem Vondruška s dvěma Wolffovými zřízenci, Edvardem Bruckem a Alfredem Bosawem. Kapitán Wolff zůstal na zemi. Krátce po vzletu ve výši cca 700m balon praskl a plyn začal unikat. Balon sklesal na komín slévárny Reissenzahnovy v Holešovicích, kde začal hořet. Posádka vyskákala na střechu a nic se jí nestalo. Při vyšetřování nehody kapitán Wolff zmizel z Prahy.
Maxmilian Wolff
25.5.1891 Čechy
Výbor Jubilejní výstavy pozval z Berlina kapitána Maxmiliana Wolffa s balonem s Mattoniho reklamou "Kysibelka". Balon sloužil k upoutaným vyhlídkám do výše 100m. Proto pro něj nechal postavit zvláštní, velmi nákladnou balonovou arénu a vysokou boudu, nazývanou hangár. Začátel produkce byl 25.května, kdy mezi prvními odvážlivci byl i c.k.místodržitel hrabě František Thun a dr.František Vaněk.
Vzducholoď Renard Krebs
9.08.1884 Francie
Pod vedením Dupuy de Lome postavili dva důstojníci Charles Renard a Arthur Krebs po šesti letech zkoumání vzducholoď s výmluvným názvem "La France". Poháněná elektrickým motorem o výkonu cca 6,3kW vzletla poblíž Villacoublay a létala rychlostí 20km/hod. Byla to první vzducholoď, která se vrátila na místo startu.
Vzducholoď poháněná elektromotorem
8.10.1883 Francie
Gaston Tissandier, slavný balonový vzduchoplavec, dle svého třímetrového modelu postavil i skutečnou 28m dlouhou vzducholoď. Poháněl ji relativně malý elektromotor s bichromátovými bateriemi. Na zádi byla 2,8m velká vrtule, která měla 120 až 180 otáček za minutu. První start proběhl 8.řijna 1883 na okraji Paříže a Tissandier ji dokonale ovládal a dokonce s ní plul i přímo proti větru. Později s ní přeletěl celou Paříž.
Victor Silberer
léto 1882 Rakousko-Uhersko
V létě 1882 si Victor Silberer objednal u pařížské firmy Brissonet balon "Vindobona" o objemu 1100m3 (průměr 14m a výška 24m). Dlouhou dobu s ním vzlétal z vídeňského Prátru. V letech 1890 a 1891 uspořádal vzduchoplavecký kurs pro příslušníky R-U armády. Ke službě vzduchoplavecké vycvičil 12 důstojníků a 20 mužů obsluhy.
Henry Beudet v Českých Budějovicích
18.10.1874 Čechy
I v Českých Budějovicích předvedl Henry Beudet 2 vzlety své montgolfiery. V neděli 18.řijna se přišlo na vzlet horkovzdušného balonu z Střeleckého ostrova podívat více než 3000lidí. Let byl krátký cca 8minut a balon přistál ve Čtyrech Dvorech. Další neděli 25.řijna se opět počasí vydařilo, lidí přišlo ještě více a tak Beudet vzlet zopakoval. Let byl opět krátký a balon doletěl k Hannovu Dvoru.
Balon v Plzni
8.10.1874 Čechy
Henry Beudet odjel z Prahy do Plzně, kde uspořádal tentokrát 2 plaveby horkovzdušným balonem "Ville de Macon". První při bezvětří den 8.řijna, který trval 10minut a diváci viděli i jeho přistání. Druhý 11.řijna opět na soutoku řek Mže a Radbuzy a za krásného počasí. Při letu cvičil Beudet vždy na hrazdě pod balonem pro potěšení diváků.
Mr.A.Sivel
27.9.1874 Čechy
Za Beudetem dorazil do Prahy i A.Sivel s plynovým balonem o objemu 270m3. A hned 27.září uspořádali společný vzlet opět z Rajské zahrady. Zatímco Beudet letěl s montgolfierou pouze 10minut, Sivel s hrabětem Desfoursem letěli déle než hodinu, vystoupali do výše 2350m a přistáli u Klecan. Hned druhý den 28.9. si společný vzlet zopakovali. Sivel s žurnalistou Alfredem Badairem přistál po půlhodině v Holešovicích. Poslední let vykonal 4.10. s pěti spojenými balony, které představovali 5 kontinentů.
Henri Beudet
13.9.1874 Čechy
V září 1874 přivezl do Prahy H.Beudet obrovský balon (1263m3). Vzlety (první 13.9.) prováděl z Rajské zahrady, kde byla postavena pro něho speciální pec. Beudet vždy prováděl pod balonem na hrazdě akrobatická cvičení. Balon však neměl vlastní topeniště a tak to byly lety realativně krátké.
Svatební let
28.8.1874 Francie
Mimořádnou svatební cestu vykonal Camille Flamarion a jeho žena. Letěli z Paříže do lázní Spa. Během 15hodinového letu urazili 600km.
První vzducholoď nad Brnem
13.12.1872 Morava
Paulu Haenleinovi (mohučský inženýr) se podařilo v Brně zkonstruovat vzducholoď o délce 50,4m a průměru 9,2m plněnou svítiplynem. Pod ní zavěsil Lenoirův výbušný motor na plyn s třímetrovou tlačnou vrtulí. Haenleinova vzducholod přeletěla nad hlavním městem Moravy rychlostí 8km/h.
Založení vzduchoplavecké společnosti
12.1.1866 Anglie
Byla založená Anglická královská vzduchoplavecká společnost - British Royal Aeronautical Society.
Josef Vydra
22.8.1865 Čechy
Josef Vydra dostal povolení k volným plavbám vzduchem od C.K.policejního ředitelství v Praze. První vzlet s balonem podnikl 22.srpna při slavnosti Fidlovačky z Nuslí a druhý o několik dní později (26.8.) ze Střeleckého ostrova. Josef Vydra je tedy vlastně prvním českým vzduchoplavcem. Zemřel v roce 1911 v naprosté bídě.
Výškový let
5.9.1862 Anglie
Anglický vzduchoplavec Henry Tracey Coxwell a fyzik James Glaisher vystoupali balonem "Viktoria" do výšky přes 9000m. Měli s sebou bomby stlačeného kyslíku, aby překonali jeho nedostatek.
Antonín Regenti
9.6.1862 Čechy
Dne 9.června podnikl Antonín Regenti svou 48.plavbu zeleno-žlutým balonem z ostrova Žofín v Praze. Byl to divoký let, protože vládlo bouřkové počasí a Regenti letěl pouze se svým psíkem. Přistál na stromě blízko Staré Boleslavi a zůstal viset ve větvích. Na zem se dostal až ráno.
Vzlet balonu v USA
9.6.1861 USA
Americký vzduchoplavec Thaddeus S. C. Lowe uskutečnil první pozorovací vzlet balonu v historii Spojených států, jako velitel vojenské balónové jednotky.
Letecká fotografie
24.6.1859 Francie
Jako král fotografů a vzduchoplavců proslul Félix Tournachon, známý pod pseudonymem Nadar. Dne 24.června 1859 vyfotografoval z balonu bojiště u Solferina a stal se tak zakladatelem letecké fotografie.
První ovladatelná vzducholoď
24.9.1852 Francie
Francouz Henri Giffard předvedl na pařížské dostihové dráze první let "motorového letadla lehčího vzduchu schopného řízeného letu" - vzducholodi. Pod doutníkovým tvarem balonu byl zavěšen jeho vlastnoručně vyrobený parní stroj o hmotnosti 150kg a výkonu cca 2,2kW. Vzducholoď dosáhla výšky 1800m a rychlosti 15km/h.
Mr.Coxwell
9.7.1851 Čechy
Bez oznámení se anglický vzduchoplavec Mr.Coxwell s továrníkem Leonardem vznesl v balonu "Sylph". Byl netradičně naplněn svítiplynem a tak vzlétl z karlínské plynárny. Po dvouhodinové plavbě ve výšce až 4000m přistáli u Poděbrad. Mr.Coxwell vykonal v Praze ještě dva další vzlety, vždy s p.Leonardem. 13.7. před početným obecenstvem dolétl až do Radboře nedaleko Kolína a 20.7. přistál u Panenských Břežan.
Karel Kirch
6.9.1849 Čechy
V Praze vzlétl v balonu Praga Karl Kirsch ke své 104. vzduchoplavbě a přistál u Českého Brodu. Červenobílý balon Praga měl být údajně postaven v Praze. Druhý vzlet provedl 10.září, kdy přistál v Jesenici. Při třetím vzletu 16.září vzal do koše pražanku slečnu Magdalenu Eichhornovou. Letěli spolu z pražské Stromovky až do Chuchle.
Balonové bombardování
22.8.1849 Itálie
První balónové bombardování proběhlo v Benátkách. Rakouské bezpilotní horkovzdušné balóny s pumami o hmotnosti 14 kg však nezpůsobily téměř žádné škody.
Ferdinand von Zeppelin
8.7. 1838 Německo
V Kostnici se narodil hrabě Ferdinand von Zeppelin, vynálezce vzducholodě s tuhou kostrou, jedna z nejvýraznějších postav historie vzducholodí.
Dálkový přelet
7.11.1836 Anglie
Ze sedmého na osmého listopadu roku 1838 uskutečnili Charles Green, Róbert Holland a Thomas Mason v koši balonu „Royal Vauxhall” přelet na trase Londýn - Weilburg (Německo). Za 18 hodin přeletěli vzdálenost 772 km.
Elise Garnerinová
1.10.1830 Čechy
Neteř slavného fr.vzduchoplavce Jacquese André Garnerina Elise Garnerinová přivezla do Prahy svůj balon koncem září a vystavila ho v boudě po cirkusu na Hybernském náměstí. Chtěla i vzlétnout, ale prodalo se málo vstupenek a tak od vzletu upustila a v půlce října opět odjela.
Wilhelmine Reichardtová
31.5.1820 Čechy
Do Prahy přijel s balonem i drážďanský profesor chemie Gottfried Reichardt a dostal povolení létat z Královské obory. S balonem pak ale odletěla jeho žena Wilhelmine Reichardtová, první německá pilotka. Po hodině a čtvrt přistála u Českého Brodu.
Ženská oběť vzduchoplavby
6(7).7.1819 Francie
První ženou, která zahynula v balónu, byla paní Madeleine Sophie Blanchardová. 7.července 1819 se vzňal při jejím šedesátém sedmém vzletu plyn v balón při ohňostroji v zahradě Tivili v Paříži. Dopadá sice pozvolna na střechu domu, ale převrácený koš ji nakonec vyhodí do ulice.
Známý vzduchoplavec Robertson
28.10.1810 Čechy
V říjnu 1810 přijel do Prahy známý vzduchoplavec Robertson (belgičan, vlastním jménem Gaspard Robert), žák a přítel slavného fyzika Charlese. Nejprve vystavil balon a jeho vybavení v malostranském hotelu V lázních a potom 28.října vzlétl ze Starého Ovence. Za letu shazoval Pražanům pozdravnou báseň, mával praporem a padákem spustil i živé zvíře, malého psíka. Přistál bezpečně u Měšic.
Vojenské použití balonu
3.6.1794 Francie
Při střetnutí francouzských a rakouských vojsk u Maubeuge se nad bojištěm poprvé objevil upoutaný plynový balon. Byl speciálně postaven pro tento účel v Paříži. Měl průměr 9m, objem 380m3 a jmenoval se "Entreprenant". Pro velký úspěch musel vystupovat do výše 2x denně a zprávy o nepřátelském vojsku posílal buďto megafonem nebo napsané shazoval dolů v pouzdru s pruhem látky.
První balon v USA
9.1.1793 USA
První volný let balónu v USA předvedl Francouz J. P. Blanchard 9.ledna 1793. Vzlétl ze dvora bývalé věznice ve Filadelfii a přistál po 46 minutách letu v Gloucester County ve státě New Jersey. Mezi přihlížejícími byl také americký prezident George Washington.
Druhý vzlet balonu v Čechách
11.9.1791 Čechy
Do Prahy opět zavítal Mr.Blanchard u příležitosti korunovace Leopolda II. na českého krále a svůj balon vystavil v kostele sv.Mikuláše. 11.září se sjelo více jak 15 000 lidí včetně císaře, princezen a šlechty na náměstí do Bubenče, kde se plnil balon. Odlétěl sám navečer a majestátně. K zemi přistál za tmy blízko Kněževsi a ještě téhož večera se vrátil do Prahy.
První vzlet balonu v Čechách
31.10.1790 Čechy
V Praze předvedl první balon J.P.Blanchard. Spolu s ním se vznesl nad Prahu ze Stromovky učený hrabě Joachim ze Šternberku, člen české společnosti věd. Ten využil letu k vědeckému pozorování a vzal proto s sebou různé vědecké přístroje. Dosáhli výšky cca 1000m a potom s balonem přistáli na polích u Bubenče.
První vzlet balonu v Anglii
15.09. 1785 Anglie
15.září předvedl montgolfieru Londýňanům a vzlétl s ní atašé neapolského království, šestadvacetiletý Vincent Lunardi.
Tragedie v rozieře
15.6.1785 Francie
Zahynul Pilatre do Rozier a Pierre-Ange Romain při pokusu o překonání kanálu La Manche z francouzské strany v rozieře, což byla kombinace mongolfiery a charliéry. Krátce po vzletu z Calais ztratil balon náhle nosnou sílu a oba vzduchoplavci se zřítili k zemi ještě na francouzské pobřeží.
Přelet kanálu La Manche
7.1.1785 Anglie
Francouz Jean Pierre Blanchard a zámožný americký lékař dr.John Jeffries překonali ve vodíkovém balónu kanál La Manche z Doveru do Calais. Let trval 2 hodiny a aby doletěli k pobřeží Francie museli vše odhodit. Dokonce i odříznout koš.
Idea vzducholodi
1785 Francie
Francouzský ženijní poručík Meusnier předává králi Ludvíkovi XVI. návrh na konstrukci řiditelné vzducholodi o objemu 79 tisíc krychlových metrů, poháněné vrtulemi obsahující všechna zařízení později skutečně u vzducholodí uplatněná, včetně vnitřního balonetu.
První let ženy v balonu
4.6.1784 Francie
Paní Elizabeth Thible, belgičanka, absolvovala volný let v montgolfiéře jako první žena. Spolu s panem Fleurantem vzlétla z Lyonu 4.června 1784. Balón se vznesl do výše 3000m a jeho startu přihlížel švédský král Gustav III. - byl po něm pojmenován Le Gustav.
První ženy ve vzduchu
20.5.1784 Francie
První ženy se vznášely v upoutaném balónu v Paříži. Hraběnky de Podenas a de Montalembert, markýza de Montalembert a slečna de Lagarde vzlétly s Pilatrem de Rozier na montgolfiéře.
Tadeáš Hanka
18.3.1784 Čechy
Učenec a cestovatel Tadeáš Hanka vypustil nad Prahu první mongolfiéru bez posádky a svůj pokus opakoval 12.září v Židlochovicích na panství hraběte Ditrichsteina. Svůj balón opatřil cedulkou v jazyce českém a německém, na níž žádal nálezce o zprávu kdy a kde balon přistál
První vzlet balonu v Itálii
25.02. 1784 Itálie
25.února vzlétli u Milána montgolfierou bratři Gerliové a Paolo Andreani
Balon plněný svítiplynem
1784 Holandsko
Holanďan J.P.Minckkelaers použil k plnění balónu svítiplyn, který má však menší nosnost než vodík.
První vzlet plynového balonu s lidmi
1.12.1783 Francie
Z tuillerijských zahrad v Paříži vzlétl balon plněný vodíkem s posádkou profesor Jacques Charles a mechanik Nicolas Robert. Balon měl vybavení prakticky stejné jako mají dnešní balony. Měl průměr 8,6 m, vystoupili do výše 3500m a za dvě hodiny po 60 km letu se dotkli země v Nesles. Po mezipřistání využil Charles změny větru, vystoupal opět vzhůru a vracel se část cesty zpět k Paříži.
První vzlet balonu s lidmi
21.11.1783 Francie
Opět za prítomnosti Ludvika XVI. a Márie Antoinetty se u buloňského lesíka v Paříži naplnil balon horkým vzduchem a vzlétl s prvními odvážlivci. Byli to Francois Pilatre de Rozier, ředitel královského muzea a baron Francois Laurent d’Arlandes. Let trval asi 25minut, výšku regulovali házením slámy na oheň a přistáli u Moulin-Vieux za Paříží.
Zkouška na laně
15.11.1783 Francie
Pilatre de Rozier a Giraud de Villete vystoupili v lanem k zemi upoutané montgolfiéře pokusně do výšky asi 24 metrů a setrvali v ní čtyři a půl minuty. Byla to však jen zkouška na oficiální let a tak se na ní zapomnělo.
Vzlet montgolfiery se zvířaty
19.9.1783 Francie
Bratři Montgolfiérové na pozvání ve Versailles v Paříži před královským párem Ludvíka XVI. vypustili balon Réveillon naplněný horkým vzduchem poprvé s živými tvory, aby se prověřilo, zda je to bezpečné. Posádku tvořil beran, kohout a kachna.
První předvedení plynového balonu
27.8.1783 Francie
Profesor Jacques Alexandre César Charles s bratry Robertsovými provedl v Paříži na Martově poli první let balónu bez posádky plněného vodíkem. Balon měl cca 4m průměr a vodík do něj vyvíjeli několik dní. Balón vystoupal do výše cca 1000m a dopadl u vesnice Sonesse 22km od Paříže. Venkované jej honili vidlemi, rozsápali a vláčeli za koněm v domění, že jde o strašidlo.
První předvedení montgolfiery
4.6.1783 Francie
Bratři Josef-Michel a Jacques-Etienne Montgolfiérové uskutečnili v Annonay ve Francii první veřejné předvedení balónu plněného horkým vzduchem. Balon měl výšku 10 m, objem asi 600m3 a hmotnost 150kg a byl zhotoven z papíru polepeného taftem. Balon vystoupal do výšky cca 2000m a po 20minutách se snesl asi 2km za městem.