Otázky a odpovědi
Jak dlouho soutěžní let balónem trvá?
Záleží na výběru a počtu disciplin. Někdy je to jednoduché a během půl hodiny pilot může přistávat a někdy je třeba si i vzít jednu láhev paliva navíc, aby se dalo letět déle, třeba i tři nebo čtyři hodiny.
Jak rychle balón letí? Jak se balon řídí?
Balon letí rychlostí větru a ve směru větru. Z toho vyplývá, že v balonu většinou nefouká. V každé výškové hladině fouká jiným směrem a jinou rychlostí. Pilot si vybírá takovou výšku, aby se co nejvíce přiblížil cíli. Další skutečností, která ovlivnuje směr letu, je orografie terénu.
Jaký je rozdíl mezi fiestou a soutěží?
Soutěž (Mistrovství republiky nebo Balonová liga) je oficiální a prestižní porovnávání výkonnosti pilotů, jak umí ovládat svůj balon. Během soutěže se dbá na to, aby všichni piloti měli stejné podmínky pro plnění jednotlivých disciplín. Fiesta je přátelské setkání, kde se více dbá na společenskou stránku akce. Létá se pro radost, mohou se svézt pasažéři, je více prostoru pro prezentaci sponsorů. Mohou se zúčastnit i začínající piloti. Aby se pilot mohl zúčastnit Mistrovství, musí nalétat určitý počet hodin.
Kde je vaše "letiště", resp. "odlétací plocha"?
Balón může startovat kdekoli, kde je místo cca 40x40 m, ideální je louka, schovaná v údolí nebo za lesem, ve směru vzletu bez vysokých překážek (dráty VN, vysoké domy, věže kostela, vysoké stromy), při výběru záleží na meteorologických podmínkách. Podstatné je mít souhlas majitele pozemku, někdy totiž chce i peníze. Při Fiestě nebo soutěži místa vzletu vybírá a zajištuje organizátor předem.
Co je to logger ?
Logger je malý GPS přístroj, který se používá pro určení výsledků soutěžícího balonu. Logger se umístí při soutěžním vzletu do obalu balonu při plnění. Ten potom registruje dráhu letu v souřadnicích a z těch se v počítači určují výsledky jednotlivých disciplin. Při soutěži se potom nemusí účastnit observři. Fléry se používají pouze na házení na kříž do 100m od cíle.
Kolik lidí balón unese?
Nosnost balónu závisí od velikosti (objemu) obalu a od venkovní teploty. V zimě balón uveze více, v létě méně. Objem balónu 2000 m3 uveze 2 až 3 lidi včetně pilota, objem 3000 m3 uveze 4 až 5 lidí. Ale je to jen orientační. Při soutěži je lepší mít menší balon, protože se s ním lépe manévruje.
Kdo vyrábí balony? Jaké balony létají v Česku?
V Česku vyrábí firma Balony Kubíček s.r.o. V současné době jich létá v Česku nejvíce. Dříve vyráběl balony i Aerotechnik Kunovice, několik balonů vyrobil i Balonklub Praha a Aviatik klub Brno. Ve světě je největší firmou Cameron Balloons Ltd. v anglickém Bristolu. Kromě těchto balonů létá v Česku i několik balonů německého výrobce Schroeder Fire Balloon a anglického Thunder Colt. V podstatě jsou všechny balony srovnatelné kvality.
Co myslíte, že lidi na létání balónem přitahuje?
Je to pocit volnosti, nadhledu, odtržení od uspěchané reality, to, že s balónem se nedá letět proti větru, zvláštní pohled na zem (můžete třeba trhat listy ze stromu nebo koukat do dvorků, takový pohled Vám žádné jiné letadlo nedá) a samozřejmě romantika. Ta láká asi lidi nejvíce.
Co je to fléra?
Fléra je barevná stuha zatížená pískem, kterou pilot hází během letu co nejblíže cíli. Reprezentuje tak místo nad kterým prolétal balon. Dle její polohy vzhledem k cíli je určován výsledek pilota v dané disciplíně.
Liší se pocit z letu balónem a letadlem a jak?
Hodně se liší. Letadlem se stále někam řítíte, máte pocit velkého dopředného pohybu. V balónu stojíte uprostřed prostoru v klidu a pohodě a rozhlížíte se okolo sebe. Dopředná rychlost je malá, skoro neznatelná (je to rychlost větru) a vy máte hodně času si vše prohlédnout, v malé výšce můžete volat na lidi a povídat si s nimi.
Jakou má balon životnost?
Výrobce udává životnost balonu cca 350 letových hodin. V současné době se již vyrábí látka, která vydrží více jak dvojnásobek této doby, ale je však podstatně dražší. Dále je životnost závislá na tom, jak se balon skladuje (vlhko, střídání teplot,atd.), jak se s ním létá (zda se balon přetěžuje, to je vyšší teplota v obalu) a zda se často nechává rozložený na sluníčku (UV záření).
Co je to ranklist - žebříček pilotů?
Ranklist neboli žebříček pilotů je prestižní pořadí výkonosti jednotlivých pilotů horkovzdušných balonů v České republice. Používá se k tomu průměrná hodnota bodů za jednu disciplínu získaná na určitých soutěžích za určité období..
Jak je obtížné pilotovat balon?
Každý let balonem je originalní, vzhledem k tomu, že pokaždé jsou jiné meteorologické podmínky. Letí se jinou rychlostí, jiným směrem. Někdy je vzduch klidný, potom je pilotování jednoduché, někdy je "rozbouřený", to jsou turbulence, nárazy a to je potom velice nepříjemné až nebezpečné. Vhodnost podmínek pro let musí odhadnout pilot z meteorologické předpovědi a z okamžité situace. Na soutěži a při fiestě je proto funkce meteorologa velice důležitá. To však ale není vidět pro laika ze země. Proto někdy přijde i rozčarování "vždyť je přece hezky a oni nechtějí letět". Ale to odmítnutí je vždy ve prospěch bezpečnosti. A rozhodnutí o tom, zda letět, to je věc odpovědnosti a přístupu pilota, které jsou hodně odvislé od jeho předchozích zkušeností a počtu nalétaných hodin v balonu.
Jak často se koná Mistrovství Evropy nebo světa?
Jak se vybírá česká reprezentace?
Mistrovství Evropy se koná jedenkrát za dva roky, vždy v lichých letech, zatímco Mistrovství světa vždy v sudých letech, také jednou za dva roky. Česká reprezentace se vybírá dle Žebříčku pilotů (ranklistu) vždy k předcházejícímu roku. Na Mistrovství Evropy jezdí obvykle 3 až 4 piloti, na Mistrovství světa jen 2 až 3 piloti.
Kdo je to observer?
Observer je jeden z rozhodčích, který je přidělen pilotovi na jeden let. Má za úkol sledovat a zaznamenávat vše, co je důležité během plnění disciplín (kdy a kde balon startuje a přistává, kdy pilot odhazuje fléry, měří vzdálenost fléry od cíle, atd). Jede s doprovodným vozidlem, ale pilot ho může vzít i do koše.
Kde se balon skladuje? V hangáru?
Balón se skladuje na přívěsném vozíku jako letuschopný a samostatný komplet. Nesmí se zavírat do uzavřeného skladu, protože součástí jsou palivové tlakové nádrže s propanem. Jinak může stát přívěsný vozík kdekoli.
Připravuje se pilot nějak na soutěžní let? Co to je briefing?
Briefing je předletová příprava pilota na schůzce se sportovním ředitelem soutěže nebo letovým vedoucím fiesty, kde se dozví základní informace o připravovaném letu. Je to hlavně informace o letovém prostoru (kam může, kam nemůže), meteorologickou situaci (směr a sílu větru v různých výškách, oblačnost, atd.) a vlastní zadání disciplíny pro soutěž. Pak si pilot rozváží a rozhodne jak let provést, aby dosáhl co nejlepšího výsledku.